Monday, February 18, 2008

Horistontaalsed ja vertikaalsed struktuurid interaktiivses ärikeskkonnas.

Ürgajast peale kuni kapitalistliku majandusformatsiooni lõpuni näib toimivat ärimudel- rohkem liha, raha, veini ja naisi saab see, kellel tugevamad lõuapärad ja laiem rind. Francic Fukuyama arvates toimub küll ühiskondlik- majanduslike formatsioonide asendumine veidi elegantsemalt- juhtimisstruktuuride ja ka juhtimisvõtete ning selmet juhtide mõttemaailma muutumise läbi.

Eks seepärast võtnud ka kunagi ordurüütlid Liivi ülikute poegi pantvangiks ja soovinud nende ümberkasvamist õilsamas, paremas pro.kristlikus keskkonnas.

Horisontaalne juhtimisstruktuur, kui eestlased kogunesid kihelkondade kaupa välisvaenlaste vastu ainult rünnakute tõrjumiseks või endale parema saagi ja naisteröövi eesmärgil, asendus suure välise ja ka hõimusisese juhtimishierarhiaga. Mitte ainult ordurüütel või mõisnik, vaid ka kilter, kubjas, aidamees olid tegijad.

Infotehnoloogia võidukäik võimaldab inimestel hetkekiirusega rühmituda oma huvialade- Identideedi, keele, soo, rahvuse, seksuaalsuse sättumuse jm alusel. Poolt või vastuhääli võib anda parteide ja mittetulundusühingute korraldatud uurimustele ja küsistlustele, hääletada ajakirjandusliku uurimustöö õigeks või valeks, kirjutada internetikommentaare suisa süüdimatult.

Tundub, et ka vastutust sellisena ürgkogukondlikule karjale on raskem delegeerida, puudub verikaalne struktuur- käsuliin, sedastamata on hierarhiline alluvus.

Kas meid ümbritsevas igapäevaelus juba toimivad suhted on abiks või varjutavad hoopis interaktiivse äri?

Siiani levinud arvamuse kohalset vajab hea tulemuse saavutamine vahendite (kapital, tööjõud, seadmed, IQ-potentisaal) konsentratsiooni, et toimida efektiivselt, selle valitsemine ja kontrollimine ongi nõudnud rangeid ja täpselt paika pandud käsuliine, ametijuhendeid, sisekorraeeskirju, täpseid ja reglementeerituid lepinguid.

Vähene formaliseeritus kujunenud interaktiivsetes suhtluskeskonnas on endaga toonud kaasa kiire horisontaalse integreerituse võimaluse. Kiire IQ- potentsiaali, see on ka teadmiste või ka arvamuste vahetamine, enesetutvustus,broneerimise,tellimuste edastamise.

Mida on väljakujunenud, juba olemasolevatelt ühiskonnas kujunenud suhetelt õppida äris, e-äris?

Ärge kuhjake kaupu ja tooraineid lattu- nõnda hävitate te ka iseenda. Aeglustunud kaupade ja raharinglus on sellise toimimisloogika lõppprodukt, tegelikult soovisite te ju hoopis vastupidist- kapitali kiiret ringkäiku ja tasuvat äri vahendeid valimata. Kõrgtehnoloogilise ajastu asendumisel infoühiskonnaga on võimalik teie laos konutava kauba asemele leida alati teine-trendikam,seksikam,odavam. Suund saab olla ainult tarbija nõudmiste ja vajaduste väljaselgitamisel, nende täpsel kaardistamisel. Võibolla tuleb siiski kõne alla ka tarbijate ostuharjumuste, väärtushinnangute või pigem eelhoiakute kujundamine. Ja tõenäoliselt seda mitte läbi shokireklaami- hinnad all või hinnad ribadeks vaid läbi meediauuringute, tarbimisharjumuste ning kujutavas kunstis kajastamise. Kas ka reklaam muutub seeläbi varjatumaks ja seotumaks – jah kindlasti.

Käesolava ajani põhinevad interaktiivsed ostukeskkonnad suures osas valmisolevate ja katalogiseeritud toodete ostu-müügi vahendamisel, nende kohta lisainfo andmisel. Näiteks tellite endale lennuki- või laevapileti, ostate MP3 mängija või botased, mis on juba valmis toodetud ja turule toodud, mida promotakse seal. Lõpptarbijal puudub võimalus aktiivselt toodet või teenus aktiivselt täiendada või muuta enda vajadustele meelepärasemaks. Kõik toote- või teenuse kriteeriumid on kindlalt paigas.Ranges hierarhilises ärimudelis viib nõnda tootja väiksemgi vääratus suurte ressursikadudeni (näiteks teenindusse tagasi kutsutud autod,riiulitel tolmuvad kaubad).Keskonnakahjud või aeglustunud kapitaliringlus on vaid väike hind selle kõige eest.Olulisemaks on teie mainekaotus,teie lattutootja maine.Te ei ole suutnud prognoosida eelnevalt tarbija vajadusi, neid mõista, teil puudub nii konkreetne majanduslik tellimus, mis tagaks teie äriedu kui sotsiaalne, mis kindlustaks teie toodet või brändi imagoloogiliselt.Miks te siis üleüldse midagi müüa tahate?

Ranged hierarhilised struktuurid, mis on juba olemuslikult vertikaalsed, ei võimalda uue ärimudeli toimimahakkamist. Interaktiivsed keskkonnad jäävad sellise käsitluse korral kahjuks lõpuni tootmist ja kaubandust abistavaks, teisi käsutavaks, mitte muutvaks või tellimusi andvaks. Õppida oleks ühiskondlikelt trendidelt. Konkreetne sotsiaalne tellimus on sageli piiritletud ajahetkega- kuna keegi midagi ütleb, mõtleb või arvab. Kiirem ja taibukam saab seega leidja ehk karjajuhi koha horisontaalses struktuuris. Arvamusliidris kujunemine tõstab tema tuntust meedias, interaktiivsetele suhtlusväljadel, tuntus ja positiivne imagoloogia võimaldab müüa mitte ainult oma mõttelendu, vaid ka reaalseid kaupu ja teenuseid.

Äris tähendaks tellija sekkumine mingi protsessi kujunemisesse tootja jaoks nii ostusoovi kaaardistamist, ostukäitumise uuringut kui ka võibolla konkreetse lõptellimuse või tellimuskinnituse saamist. Kapitalikasutus võibolla seega kordi kiirem ja ressurside kulu väiksem.



Aare Pällin

1 comment:

Unknown said...

Vaata aga kui põnev....

Et ainult Sinu nimi teemade alla pandud...ehk on toimunud miski viga...??????!!!!!