Monday, February 18, 2008

Interaktiivsete teenuste hindamiskriteeriumid.

Interaktiivsete teenuste võidukäiku ei ole pidurdanud nende kättesaadavus ajas ja ruumis, vastupidi see ongi nende edu võti. Küsitavaks ei muutu välgukiirusel edastatava e-maili, kujundi, slogani olemus või virtuaaltuur, kinnisvarabüroo poolt müüdavas majas vaid tegelik teenuste kogum, mis jõuab lõpptarbijani, vaid selle vastavus meie ootustele seega varem omandatud tõekspidamistele ja arusaamistele. Seega on esmaseks kvaliteedi- ehk hinnangukriteeriumiks semantilisus- kuidas inimene tajub märksüsteemide abil esitatut, milliseid mõtteid, tundeid ja arusaamu see neis esile kutsub. Kuidas paneb see nad tegutsema?

Siiani on pigem tavapärase interneti suhtluse, e-mailide, kommentaaride nõrkuseks olnud nende kiirus. See tähendab tegelelikult kasutaja enda kiirustamisest tekkinud vead – läbimõtlematta lausestus, puuduvad tähed, kirjavahemägid, või sootuks kirjutaja valedel radadele uitama läinud mõttekäik. Seega teiseks hindamiskriteeriumiks oleks tähelepanelikkus.

Vastuste andmine kõikidele küsimustele saab loomuliklt toimuda nii meili- kui MSN ja ka Skype põhises keskkonnas. Ära unustada ei tohi tõsiasja, et süstematiseerimine ja motiveerimine võib siiski võtta oma aja ja vastaja temperamedi tüübist, mõttelaadist ja tema käsutuses olevast informatsiooni hulgast ning selle kompetentsi hindamisest tuleneva võtta oma aja ja see ei saa kahtlemata alati toimuda välgukiirusel. Kaalutletud ja ametlikud dokumendid tuleb kindlasti vastaja poolt mitmekordselt läbi lugeda ja eda jaoks selgeks teha, ega seal ei saa olla küsitavusi või vääriti mõistmist. Normatiivsed viited õigusaktidele peavad olema jälgitavad ja kontrollitavad interaktiivsel teel, ka muud viited tuleks lisana edastada hüperlinkidena.

Kolmandaks, mõtteseos küsija ja vastaja vahel peab olema looiliselt jälgitav ja motiveeritav, kahtlemata või vastaja edastada oma isiklike tundeid, rõõmu, kurbust, viha, meelepaha, lusti nii sõnalises kui ka emotikonide vormis. Tuleb küll tõdeda, et viimased jäägu pigem erakirja vahetuse ja südamesõprade tarbeks.

Sdandartiseeritus e-dokumnedi või muu suhtluse puhul eeldab ametlikest andmetest kinnipidamist ja nende varem omaks võetud traditsiooniliste võtete jälgimist vormistuslikus võttes. Opereeritakse varem omaks võetud mõistete, sloganite ning visuaalsete efektidega.



Aare Pällin

No comments: